Choreographer

SEX MIT MADONNA (2021)

Wie vom Blitz getroffen tanzen sie euphorisch, schon lange ihrer Kräfte beraubt. Ihre Körper flehen nach Entspannung doch sie finden keine Ruhe. „Als ich Sex mit Madonna hatte ging es mir kurz gut. (…) Sie hatte ihr Leben lang über mich gesungen.“ (Thomas Melle, bipolarer Schriftsteller)

In diesem zeitgenössischen Tanztrio nimmt sich Chris Jäger der gesellschaftlich tabuisierten bipolaren Störung in ihrer Körperlichkeit an. Auch manisch-depressive Erkrankung genannt, ist die bipolare Störung eine der häufigsten psychischen Erkrankungen Deutschlands und bringt Betroffene oft in prekäre Situationen. Wie bewegt sich ein manischer Körper und wie ein depressiver? Das Spannungsverhältnis von Manie und Depression in einem einzigen Menschen, das Körper und Geist schier zerreißt, ist Kern dieser choreografischen Auseinandersetzung.

Eine Produktion von Chris Jäger und MIFRUSH Production in Koproduktion mit dem LOT-Theater Braunschweig | Eine Veranstaltung im Rahmen von Tanzstelle Braunschweig | Konzept und Choreografie: Chris Jäger | Dramaturgie – Julia Heinrichs | Lichtdesign: Raquel Rosildete | Grafik Designer: Edouard Duvernay | Kamera und Filmschnitt: Oliver Schirmer | Produktionsleitung: MIFRUSH Production Micaela Trigo, Urszula Heuwinkel | Tänzer*innen: Alessandro Marzotto Levy, Justyna Kalbarczyk, Maya Milet

Gefördert durch die Stiftung für Seelische Gesundheit, die Braunschweigische Stiftung, die Stiftung Niedersachsen, das Bezirksamt Pankow von Berlin und vom Fonds Darstellende Künste aus Mitteln der Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien  #TakeAction.

Mit freundlicher Unterstützung der Deutschen Gesellschaft für Bipolare Störung e.V., der Kulturinitiative Förderband gGmbH und dem Landesverband Freier Theater Niedersachsen e.V.
Tanzstelle Braunschweig wird gefördert von der Stiftung Niedersachsen, der Niedersächsischen Lotto-Sport-Stiftung und vom Niedersächsischen Ministerium für Wissenschaft und Kultur.

Wenn Sie sich ausführlich rund um die Bipolare Störung informieren möchten, nutzen Sie bitte die umfangreichen Informationen und Beratungsmöglichkeiten der Deutschen Gesellschaft für Bipolare Störungen e.V. (DGBS):

PLÜSCH (2020)

In PLÜSCH choreographer Chris Jäger spins an intimate and at the same time grotesque trio about helplessness, violence and trauma. But who actually exercises violence on whom? And is there an unexpressed desire for brutality that none of the assembled dares to speak out? It is a strange day and with this performance it becomes even stranger.

CHOREOGRAPHY_Chris Jäger
DANCE_Anna Mahalia Rose, Cecilia Castellari, Claudia Greco
SINGING_Anna Mahalia Rose
FILMAKING_Giacomo Corvaia
MAKE UP_Maya Milet
COSTUME_Chris Jäger
PROPS_Gesa Heichel
ASSISTANCE_Antonia Gersch

He Hit Me (Research, 2020)

Choreography: Chris Jäger
Dance: Alice Gaspari Cecilia Castellari
Music: He hit me – Anika
A big Thank you to Tanzbüro Berlin

TAIFUN (2019)

„Taifun“ is the result of a 5 week choreographic research at Seoul Dance Center focussing on the topic of mental health. In this choreographic work, he tries to transfer the bodily effects of a mental health condition to performing bodies.

MOODY AND THE HELPER (2016)

„Moody and The Helper“ is a short drama about two characters dealing with pain and loss. The Helper has a sensitive good hearted soul but covers her pain and loss through helping others in order to not think about her own damage. Moody is someone who choses to react to her loss with anger and frustration. Who gets lost and/or who will be ok? A dance that is silly and authentic, unusual but honest.

BE MY BABY (2014)

A boy-meets-girl-story of naivety and desire. Something will always be wrong. Maybe just for a day? This won’t break your heart. „Im scared of what’s behind and what’s before (…) And after the storm?“ (Mumford and Sons – After The Storm)

WENN WIR KRIEGEN, WAS WIR WOLLEN (2016)

We change the way we love. In their duo, Laura Witzleben and Chris Jäger deal with the changing relationships of their generation. A generation that doesn’t want to commit and simply can’t decide. Better not to be soft. Better to be tough. To be strong. Be cold. To be free. What are you looking for? Love. The attraction of the distant, unknown and dangerous is usually greatest and the unattainable often most attractive. An endless search for what should not be. Boredom and irritability towards everything that one could have so effortlessly, a dilemma.This collaboration examines a desire for closeness. We long for touch and happiness and manipulate ourselves not to find what we are looking for.

Crispies (2012)

4 people thrown on stage. Where did they come from? They don’t seem to know it either. It is a competition. Who is able to hide behind the mask of happiness and gives their best show? Fake it until you make it. It’s a race and you are not allowed to lose.